Unieke netvlies camera aangeschaft

Aanschaf unieke Camera mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Oogonderzoek Stichting

Mede met de financiële steun van de Nederlandse Oogonderzoek Stichting heeft het Radboudumc in 2023 een unieke camera kunnen aanschaffen: de ‘adaptive optics’-camera. Met deze camera kunnen de allerkleinste lichtgevoelige cellen in beeld gebracht worden.

Op 25 maart jl. gaven onderzoekers van het Radboudumc een demonstratie van de ‘adaptive optics’-camera aan de Nederlandse Oogonderzoek Stichting en enkele andere sponsoren. Zij presenteerden daarbij ook de eerste resultaten van het wetenschappelijk onderzoek dat met gebruik van de camera mogelijk is geworden. De ‘adaptive optics’-camera kan niet alleen ingezet worden bij het onderzoek naar erfelijke blindheid, maar zal ook een grote bijdrage gaan leveren in het onderzoek naar leeftijdsgebonden macula-degeneratie en serosa.

Samen met de opbrengsten van een crowdfundingscampagne door Lotte Luykx, een patiënte met de Ziekte van Stargardt, heeft de Nederlandse Oogonderzoek Stichting 25.000 Euro bijgedragen aan de aanschaf van deze camera.

Bron: Jeroen Pas, Radboudumc

De afdeling Oogheelkunde van het Radboudumc houdt zich onder andere bezig met het bestuderen van de lichtgevoelige cellen, de staafjes en kegeltjes in het netvlies. Tot nu toe was het niet mogelijk om deze cellen van buiten af te kunnen zien. Stelt u zich daarbij voor dat er rond de 100.000 cellen per vierkante millimeter zijn. Tot nu toe kon het alleen via microscopisch onderzoek van anatomische preparaten van het netvlies van overleden patiënten. Met de mede met steun van de Nederlandse Oogonderzoek Stichting aangeschafte camera is het nu dus mogelijk om met een zeer grote vergroting deze kleine cellen van buiten af haarscherp in beeld te brengen.

De afdeling Oogheelkunde van het Radboudumc is nauw betrokken  bij het ontwikkelen van revolutionaire nieuwe behandelingen tegen erfelijke blindheid bij jonge mensen. Het gebruik van de ‘adaptive optics’-camera zal daarvoor onontbeerlijk zijn.

Bron: Nederlandse Oogonderzoek Stichting

Mede door onze bijdrage is de behandeling van erfelijke blindheid weer een stukje dichterbij is gekomen. Voor wetenschappelijk onderzoek is nog veel geld nodig. Uw donatie is dan ook zeer welkom.